Minun piti
uusia passi ja sormenjälkien ottaminen toi mieleeni, miten Jumala on luonut
meidät jokaisen omaksi itseksemme. Maailmassa ei ole toista samanlaista ihmistä
kuin minä tai sinä. Tämän vuoksi tuntuu
vähän hassulta, että uskoville asetetaan toisinaan hyvinkin tiukat raamit,
jotta voisi pitää itseään uskovaisena. Nämä vaatimukset liittyvät usein
ulkonäköön ja käyttäytymiseen. Jumala ei näitä vaatimuksia kuitenkaan aseta.
Ainoa
oleellinen asia uskossa olemiselle on oikean maan passi. Jeesus on sovittanut
koko maailman synnin ja lunastanut jokaisen ihmisen omaan valtakuntaansa. Tätä
passia haetaan tunnustamalla, että tarvitsee Jeesusta. Jeesus myöntää Jumalan
valtakunnan kansalaisuuden jokaiselle, joka uskoo Jeesuksen sovittaneen hänen
syntinsä. Se riittää.
Jumalan
valtakunnassa on tilaa erilaisuudelle. Meidän ei tarvitse ahtautua johonkin
uskovan muottiin, vaan saamme jokainen olla omia itsejämme. Paavali kirjoittaa:
”Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko
uudelleen orjuuden ikeeseen.” (Gal. 5:1) Tällä hän tarkoitti juuri sitä, että
meidän ei tarvitse Jeesuksen pelastamina alkaa noudattaa joitakin tiettyjä
uskovien sääntöjä.
Jumala on
antanut kymmenen käskyä suojelemaan elämää ja niitä noudattamalla jokaisella on
täällä maan päällä hyvä elää. Ne ohjaavat meitä rakastamaan Jumalaa,
lähimmäisiämme ja itseämme. Pyhä Henki ohjaa meitä omantunnon kautta ja kertoo,
mikä on oikein ja mikä väärin.
Iloitaan
siis Jeesuksen antamasta pelastuksen lahjasta ja sen tuomasta vapaudesta.
Osoitetaan rakkautta toinen toisillemme ja itsellemme. Siihen Jumalan
valtakunnan kansalaisuus meitä ohjaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti