keskiviikko 15. toukokuuta 2019

Jeesuksen suojassa


Haluan kertoa tässä lapsuudestani nyt jo hauskankin tapauksen, mutta silloin se ei paljon naurattanut. Olin 1. tai 2. luokalla koulussa ja kaverit olivat kertoneet minulle, että jos laittaa kielen rautaan pakkasella, niin kieli tarttuu siihen kiinni eikä lähde irti. Sitten eräänä iltana oli kova pakkanen ja minä olin koululla järjestettävässä ilmailukerhossa. Kerhossa oli tauko ja minä menin ulos. Koulun edessä oli rautatolppia ja minä mietin, että voisiko se olla ollenkaan mahdollista, että lämmin kieli tarttuisi oikeasti kiinni siihen tolppaan. Minä päätin kokeilla asiaa ja laitoin kieleni tolppaan. Samassa tajusin, että kieli juuttui siihen rautaan kiinni eikä lähtenyt irti. Minulle tuli paniikki ja repäisin kieleni irti. Verta tuli aivan hirveästi. Ilmailukerhon vetäjä laski kauan aikaa kylmää vettä kielelle, jotta verentulo tyrehtyisi. Tämä oli minulle sellainen opetus, ettei sen jälkeen ole kertaakaan tullut mieleeni laittaa kieltä pakkasella rautaan.

Miten tätä asiaa voisi sitten ajatella kristillisesti. Uskossa on yksi ratkaiseva asia ja se on se, että Jeesus on sovittanut meidän syntimme Golgatan ristillä ja me saamme sen armosta uskoa omalle kohdallemme. Uskonelämää ei sen sijaan voi oppia tuolla tavalla kerralla. Jos Jumala meitä elämän erilaisissa asioissa kouluttaisi tuolla tavalla, niin minä en olisi enää edes hengissä. Minä olen niin kovapäinen, että kaikki Jumalan Sanassa olevat neuvot ja ohjeet minä olen moneen kertaan rikkonut. Ajatuksia myöten olen syntinen heti aamulla heräämisestä asti. Jos Jumala toimisi minua kohtaan tuolla tavalla kovakouraisesti, ei minulla olisi mitään mahdollisuuksia selvitä. Minulla ei niin sanotusti olisi enää kieltä ollenkaan.

On suurta Jumalan rakkautta ja armoa, että hän jaksaa meitä ohjata ja neuvoa, vaikka me ollaan tottelemattomia. Jeesus puhuu siitä, että hän tahtoisi tuoda lapsensa niin kuin kanaemo kokoaa poikasensa siipiensä alle. Se on totta tänäänkin. Jeesus haluaa hoitaa meitä Sanalla ja ehtoollisen sakramentilla. Me saamme uskoa Sanan todeksi ja uskoa ehtoollisessa kaikki syntimme anteeksi ilman mitään omaa ansiota ja tekoa.

Kiitos Jeesus, että sinä olet meille armollinen. Sinä kasvatat meitä armolla ja laupeudella. Sinä suojelet ja varjelet meitä ja johdatat tämän elämän halki iankaikkiseen elämään. Kiitos siitä. Me ystävät saadaan tänäänkin olla hyvässä turvassa ja uskoa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimen ja veren turvin. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti