Meidän jokaisen
elämässä voi tulla sellainen kriisitilanne, jossa meillä ei ole mitään muuta
vaihtoehtoa kuin se, että Jeesus sitoo haavamme, vuodattaa niihin öljyä ja viiniä
eli puhdistaa meidät armon evankeliumilla ja ottaa täydelliseen hoitoonsa. Laupiaan
samarialaisen vertaus puhuu juuri tästä. Siinä mies lähti pyhästä kaupungista
Jerusalemista Jerikoon, joka on 260 metriä meren pinnan alapuolella oleva
kaupunki. Hän joutui matkalla ryövärien käsiin, häneltä vietiin kaikki vaatteet
ja hänet piestiin puolikuoliaaksi. Ensin loukkaantuneen ohitse meni pappi, joka
ei uskaltanut auttaa, koska ei tiennyt oliko mies elossa. Jos pappi olisi
koskenut kuolleeseen, niin hän olisi saastunut ja hän olisi joutunut puhdistuakseen
suorittamaan pitkät, häpeälliset ja kalliit uhrimenot, jotta olisi ollut taas
kelvollinen hoitamaan papin tehtäviä. Hänen perässään tuli leeviläinen, joka todennäköisesti
näki papin toiminnan ja ajatteli toimia samoin.
Tässä
vertauksessa pappi ja leeviläinen edustavat Jumalan lakia. Hengellisesti tuon
matkalaisen oli sielunvihollinen perkele ryöstänyt ja hänen oli täysin mahdoton
saada itse itseään kuntoon. Jos me ollaan syntisairaita ja synti on saanut
meidät iskettyä haavoille, niin myöskään Jumalan laki ei voi meitä parantaa.
Sitten paikalle tulee samarialainen, josta ajattelen, että hän on Jeesus itse.
Hänen tuli sääli miestä ja hän halusi auttaa. Ensin hän sitoi loukkaantuneen haavat ja vuodatti
niihin öljyä ja viiniä. Sitten hän nosti loukkaantuneen juhtansa selkään. Hän vei
miehen majataloon ja hoiti ensimmäisen yön haavoittunutta itse. Aamulla hän antoi
majatalon pitäjälle kuukauden hoitoa vastaavan summan rahaa ja lupasi
vielä palatessaan maksaa kaiken, mitä sen lisäksi kuluu.
Tämä on myös
sillä tavalla jännä vertaus Jeesuksesta itsestään, että on todennäköistä, että
samarialainen tiesi jo viedessään loukkaantuneen majataloon, että hänet tullaan
tappamaan. Samarialaisen ei ollut lupa mennä juutalaiseen majataloon ja häntä
myös pidettäisiin todennäköisenä syyllisenä pahoinpitelyyn ja siksi hänet
kivitettäisiin.
Tämä on
jotenkin niin täydellinen kuva Jeesuksen sovitustyöstä. Sinä, ystävä, joka
tunnet itsesi syntisairaaksi ja synti on päässyt sinun elämäsi voittamaan ja
koet mahdottomaksi kelvata Jumalalle, niin ajattele tätä vertausta. Ajattele,
että sinä olet tuo haavoitettu matkalainen siellä Jerikon tiellä ja Jeesus
tulee ja hoitaa sinut. Tänäänkään ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin uskoa
Jeesuksen sovintotyö omalle kohdalle ja luottaa siihen, että Jeesus hoitaa ja
parantaa meidät. Ollaan ystävät hyvässä turvassa ja uskotaan, että Jeesus on
kaikki meidän synnit sovittanut. Aamen
Kyllä uskon että Jeesus on minunkin syntini sovittanut, lämmöllä 🤗🙏💖
VastaaPoistaVarpu täällä 🙏🙌💖
VastaaPoistaKiitos ❤️ Amen 🙏
VastaaPoista