maanantai 23. joulukuuta 2019

Jeesus, uhrikaritsamme


Armoa ja rauhaa rakkaat ystävät. Haluan muutamalla sanalla kertoa paimenista, jotka paimensivat Betlehemin lähellä olevalla kedolla uhrilampaita. Jeesuksen synnyttyä Herran enkeli ilmestyi ensimmäisenä näille paimenille ilmoittamaan maailmaan syntyneestä Vapahtajasta. Paimenilla ei tuohon aikaan ollut todistusarvoa, koska he eivät pystyneet työnsä vuoksi noudattamaan sapattiin liittyviä juutalaisia perinteitä. Vaikka Aabraham, Iisak, Jaakob ja Daavid olivat myös olleet paimenia, niin Jeesuksen syntymän aikaan paimen ei kelvannut todistajaksi. Myöhemmin kun Jeesus nousi haudasta, niin ylösnousemuksen jälkeen Jeesus ilmestyi ensimmäiseksi naisille, joilla ei myöskään ollut tuon ajan yhteiskunnassa mitään todistusarvoa. Ajateltiin, että ne olivat ns. akkojen puheita, joita ei otettu vakavasti, kuten ei myöskään noiden paimenten puheita.

Ajattelen, että Jumala ei anna omaa kunniaansa kenellekään ihmiselle. Hän ei halunnut maan päälle ihmistä tai ihmisryhmää, joka voisi sanoa, että heidän todistamisensa kautta Vapahtajan syntyminen tuli todeksi. Jumala on jättänyt meille ainoastaan Sanan ja Sanassa Jeesus ilmestyy. Tänä päivänäkään Jeesus ei ole missään ihmeissä tai tunnusteoissa, vaan Jeesus on jättänyt meille Sanan ja sakramentit ja niissä Jeesus haluaa myös joulun aikana meille ilmestyä.

Jeesuksen syntymän aikoihin ihmiset odottivat maallista suurta vapahtajaa, joka vapauttaisi heidät Rooman vallan alta. Nyt Jumalan Poika syntyi kuitenkin alhaiseen paikkaan, joka oli jo heti alussa syrjässä juutalaishuoneesta. Tämä kuvaa hyvin sitä, että Jeesus kuuluu kaikille. Hän hallitsee koko luomakuntaa, ei yksin jotain seurakuntaa. Jeesus on koko maailmankaikkeuden Jumala. Hän hallitsee niin säät myrskyineen ja auringon paisteineen kuin valtakuntien nousun ja tuhon.

Jeesuksen syntymä alhaiseen seimeen kuvaa myös sitä, että Jeesuksen armo kulkee alempana kuin lattialista eli armo kuuluu aivan kaikille. On kyse siitä, että me otamme tämän lahjan vastaan ja lopetamme uhrikaritsoiden paimentamisen eli luottamisen omiin ansioihin ja tekoihin. Näin joulutervehdyksenä haluan sanoa, että sinä, joka luet tätä tekstiä ja näet ympärilläsi tämän maailman hälinän, voin sanoa, että on turha etsiä sieltä Jeesus-lasta. Jeesus ei ole siellä läsnä. Kyllä se on tänäänkin siinä, että luotamme Jumalan Sanaan. Me saamme todellisen joulurauhan, kun uskomme, että meidän syntimme on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Ole, ystävä, hyvässä turvassa ja lohdutettuna. Aamen.

1 kommentti:

  1. Kiitos Herralle että hän antoi ainokaisen poikansa jottei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi vaan hänellä olisi aina ja iankaikkinen elämä. Aamen.

    VastaaPoista