lauantai 14. marraskuuta 2020

Katse Jeesuksen ristissä

 


Valvokaa silmät ihan ristissä – Jeesuksen ristissä. Tällä tavalla radion aamuhartauden pitäjä kehotti meitä. Tuo ajatus jäi mieleeni ja on auttanut minua muistamaan, mikä hengellisessä valvomisessa on oleellista – Jeesuksen risti.

Tässä maailmassa olemme usein sekä fyysisesti että psyykkisesti väsyneitä. Työn paljous tai sen puute, vaikeat ihmissuhteet tai ihmissuhteiden puute, sairaudet ja taloudelliset vaikeudet rasittavat meitä niin, että toisinaan uuvumme niiden painon alla.

Meillä jokaisella on kuitenkin myös hengellinen elämä, vaikka kaikki eivät sitä tunnustakaan. Jokaisella ihmisellä on jokin jumala, johon hän turvaa. Monilla jumala on aineellista hyvinvointia tai itsestä löytyvää mielen tasapainoa, jumaluutta itsessä. Oikeasti on olemassa kuitenkin vain yksi Jumala, joka on luonut taivaan ja maan ja ylläpitää tätä maailmankaikkeutta. Ilman Hänen ylläpitävää voimaansa kaikki hajoaisi. On täysin Jumalan vallassa, kuinka kauan Hän antaa tämän maailman olla olemassa. Sen jälkeen Hän luo uuden taivaan ja uuden maan. Tuo maa on ihmeellinen paikka, sillä Jumala asuu siellä ihmisten keskuudessa: ”Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee Hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja Hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.” (Ilm. 21: 3-4).

Vielä kuitenkin jatkuu tämä kyynelten ja kuoleman aika. Me saamme silti elää luottavaisina, koska Jeesus on sovittanut koko maailman synnin. Tarkoittaako tämä sitä, että kaikki pelastuvat? Ei tarkoita. Jeesuksen sovitustyön saa omakseen vain se, joka turvautuu häneen. ”Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” (1. Joh. 1:8-9)

Tänäänkin siis saamme nostaa katseemme Jeesuksen ristiin. Saamme tunnustaa kaikki rikkomuksemme ja laiminlyöntimme hänelle. Katse Jeesuksen ristissä, vaikka inhimillisesti väsyneinäkin, saamme uskoa kaikki syntimme anteeksi Jeesuksen tähden. Jeesuksen rististä loistaa valo, joka pitää meidät valvomassa.

4 kommenttia:

  1. Aamen. Me emme ole mitään yksin itseämme, vaan Jeesus,joka elää Pyhän hengen kautta meissä.amen. Emme jaksaisi elämän myrskyissä ja ahdinkossa ellei Herra olisi koko ajan vierellämme. Hallelujah!

    VastaaPoista
  2. Hyvin kirjoitettu teksti Jeesuksen ristin voimasta.����❤

    VastaaPoista