Rakkaat
ystävät haluan tänään puhua sellaisesta asiasta, kun Matteuksen evankeliumin
luvussa 18, jakeissa 18–20 sanotaan: ”Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan
päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös
taivaassa vapautettu. Minä sanon teille: Mitä tahansa asiaa kaksi teistä
yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on
taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä
olen heidän keskellään.”
Tämän kohdan
edellä on puhuttu siitä, että jos joku veli tai sisar tekee syntiä, niin miten
siihen pitää suhtautua. Tuon jälkeen taas on kohta, jossa Pietari kysyy
Jeesukselta, kuinka monta kertaa hänen täytyy antaa anteeksi veljelleen, joka
toistuvasti rikkoo häntä vastaan, ihanko seitsemän kertaa. Jeesus sanoo siihen,
ettei seitsemän, vaan 77 kertaa. Tämä tarkoittaa sitä, että lähimmäiselle
täytyy antaa anteeksi ilman, että niitä kertoja laskee, vaan meidän kuuluu
antaa aina anteeksi.
Syntiä
tehneen kohtelemisesta on tuossa annettu ohje, että ensin täytyy puhua tuon
syntiä tehneen lähimmäisen kanssa kahdestaan. Jos se ei auta, täytyy ottaa yksi
tai kaksi muuta mukaan ja heidän kanssaan puhua tuolle syntiä tehneelle ja
lopulta tarvittaessa ottaa asia esille koko seurakunnan kanssa. Jos tuo ihminen
ei kuule seurakuntaakaan, häntä tulee pitää pakanana ja publikaanina. Miten
Jeesus sitten suhtautui pakanoihin ja publikaaneihin? Jeesus puhui heille aina
rakkaudella. Tämän perusteella pakanana ja publikaanina pitäminen on sitä, että
hänelle puhutaan evankeliumia Jeesuksesta ja Jeesuksen sovintokuolemasta.
Jakeessa 19
sitten sanotaan, että mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien rukoilee,
sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaassa. Joillakin uskovilla on
sellainen ajatus, että taivaan Isältä saa ihan mitä tahansa, jota yhdessä
sopien pyydetään, vaikka rikkautta tai sairaudesta parantumisen. Kun huomioi sen,
mistä tämän kohdan ympärillä puhutaan, niin ymmärtää, että tämä kuitenkin
tarkoittaa Raamatun keskeisintä sanomaa eli sitä, että ihminen saa synnit
anteeksi. Jos on rikkonut taivasta ja lähimmäistä vastaan, niin se on myös
taivaassa anteeksi annettu, kun uskovat yhdessä rukoilevat ja julistavat toinen
toisilleen synnit anteeksi. Taivaan Isä ei sitä enää kaivele. Sitä asiaa ei
enää ole. Me saamme tänäänkin olla hyvässä turvassa ja uskoa, että meidän
synnit on anteeksi annettu. Aamen.
Saamme yhdessä rukoillen myös pyytää sitä, että Jumala auttaa anteeksiannossa silloin kun se muuten (yksin) tuntuu mahdottomalta.
VastaaPoistaEikö siis auta, jos yksin rukoilee?
VastaaPoistaJoh. 3.jae 16
Poista