lauantai 13. tammikuuta 2018

Jeesus, astu sisään!

Selaan iltapäivälehteä kahvilan pöydässä ja mieleeni tulee ajatus siitä, miten jotkut haluavat paljastaa itsestään koko kansalle sellaisia asioita, joita ennen kerrottiin vain perheenjäsenille tai parhaalle ystävälle. Ihmettelen siinä, mitä noilla paljastuksilla haetaan. Mieleeni nousee vanha rukous: ”Jeesus, missä olet avannut, astu sisään. Missä olen suljettu, avaa.” Jeesus on se, jonka edessä saamme paljastaa kaiken. Häneltä meidän ei tarvitse piilottaa mitään. Kuitenkin meillä on asioita, jotka olemme piilottaneet myös itseltämme. Ne saattavat olla kipeitä kokemuksia menneisyydessä tai nykyhetken tilanteita, joiden todellista syytä, emme uskalla myöntää edes itsellemme.

Tunnistan itsessäni taipumuksen puhua asioista itselleni suotuisasti. Oma osuus ongelmien syntymisessä on helppo kieltää, jos toisen osuus on selvästi osoitettavissa. Jumala kuitenkin tuntee minut läpikotaisin. Hän on luonut minut sisintäni myöten. Häneltä ei mikään ole salassa. Uskallanko antaa Jeesuksen tulla elämääni? Ehkä siihen osaan, jota uskallan itsekin katsoa. Mutta uskallanko antaa Jeesukselle luvan avata myös sen minussa, jonka olen sulkenut sisälleni enkä uskalla sitä käsitellä. Minulle se ei ole helppoa. Minun on vaikea päästää valoon omaa itsekkyyttäni ihmissuhteissa. Toiset sen näkevät, mutta minun itseni on sitä vaikea kohdata. Tässäkin tilanteessa saan pyytää syntejäni anteeksi ja olla varma, että Jeesuksen sovintoveri kattaa myös minun syntini. Sitten tulee se vaikein osuus. Minun täytyy myös uskoa saaneeni anteeksi! Vain sillä tavalla voi muutos tapahtua. 

Olen lukenut kertomuksen mummosta, joka rukoili: ”40 vuotta olen rukoillut sinua antamaan minulle anteeksi nuoruuteni hairahduksen, mutta sinä et ole vastannut. Jumala vastaa mummolle: Neljäänkymmeneen vuoteen en ole tiennyt, mitä sinä rukoilet.” Tämä on varmaan monelle tuttu tilanne, jos alat sitä miettiä. Rukoilemme anteeksi samaa asiaa uudelleen ja uudelleen. Jumalalta olemme sen jo anteeksi saaneet, mutta meidän on vaikea uskoa anteeksiantoa ja antaa itse itsellemme anteeksi.

Jos ystäväni olet ahdistunut, peloissasi tai vihainen, anna Jeesuksen avata ovi ja tuo Hänelle kaikki, mikä asiaan liittyy. Kun Hän hoitaa, ei asiaa tarvitse painaa käsittelemättömänä mielen syvyyksiin eikä tuoda väärällä tavalla julkisuuteen. Kun Jeesus on ensin avannut, niin sen jälkeen asioita voi käsitellä juuri niiden ihmisten kanssa, joita se koskee. Pyydä Pyhän Hengen läsnäoloa tilanteeseen, kun kohtaat ihmisiä. Hän voi muuttaa vihan ystävyydeksi ja katkeruuden lempeydeksi. Itse emme siihen pysty, mutta Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Jää, ystäväni, Herran rauhaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti