torstai 8. joulukuuta 2022

Nimeltä kutsuttuja

 


Tunsin itseni hieman alakuloiseksi enkä saanut oikein mitään tehdyksi. Otin Raamatun ja ajattelin lukea sitä. En kuitenkaan pystynyt keskittymään edes siihen, vaan ajatukseni harhailivat koko ajan. Laitoin Raamatun kiinni, mutta sitten kuitenkin päätin avata sen umpimähkään ja lukea siitä, mikä avautuu. Silloin Herra vahvisti minua tällä sanalla.

”Ja nyt – näin sanoo Herra, joka sinut loi, Jaakob, joka sinut muovasi, Israel: Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. Kun kuljet vesien halki, minä olen sinun kanssasi, kun virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa, kun astut tulen lävitse, sinä et pala eikä liekki sinua polta.” (Jes. 43:1-2) Tämä sana puhuu Israelista, mutta samalla tavalla me saamme ottaa tuon lupauksen itsellemme.

Tuo Raamatun kohta alkaa Jumalan muistutuksella, että hän on luonut meidät. Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää. 4. jakeessa sanotaan: ”Koska olet arvokas minun silmissäni, koska olet kallis ja rakas.” Me olemme Jumalalle niin rakkaita, että hän antoi ainoan Poikansa sovittamaan synnin rangaistuksen ja lunastamaan meidät itselleen. Hän on kutsunut jokaisen Jeesuksen pelastaman nimeltä ja me kuulumme hänelle. Jakeessa 7 sanotaan: ”Tuokaa jokainen, joka on kutsuttu minun nimiini, jonka olen kunniakseni luonut, muovannut ja valmiiksi tehnyt.” Ajattele itsesi tuohon. Jumala on luonut sinut ja minut omaksi kunniakseen.

Tässä asemassa meidän ei siis tarvitse pelätä mitään, mitä tässä maailmassa tapahtuu. Noita elämän vaikeuksia kuvataan vesien ja virtojen halki kulkemisena, mutta kuitenkaan ne eivät vie meitä mukanaan. Emmekä me pala, vaikka joudumme niin vaikeisiin tilanteisiin, että tuntuu kuin joutuisimme kulkemaan tulen läpi. Kaikissa näissä vaikeuksissa Herra itse lupaa olla meidän kanssamme.

Ollaan siis turvallisella mielellä ja uskotaan tänäänkin koko elämämme Herran haltuun. Jeesus on sovittanut syntimme Golgatan ristillä ja siihen saamme aina turvautua. Me kuulumme nimeltä kutsuttuina taivaan ja maan Luojalle ja koko maailmankaikkeuden hallitsijalle. Aamen.

3 kommenttia: