perjantai 2. joulukuuta 2022

Rukous Suomen puolesta

 


Vanhassa testamentissa profeetta Jeremia kirjoittaa siitä ajasta, kun Juudan kansa oli joutunut Babyloniaan pakkosiirtolaisuuteen. Jumala kehottaa ihmisiä asettumaan aloilleen tuon pakanakansan keskuuteen ja antaa ihmisille tärkeän ohjeen: ”Toimikaa sen kaupungin parhaaksi, johon minä olen teidät siirtänyt. Rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidänkin menestyksenne.” (Jer. 29:7)

Juudan heimon ei ollut tarkoitus jäädä lopullisesti Babyloniaan, vaan kun aika olisi täynnä, Herra siirtäisi heidät takaisin omaan maahansa. Sitten tulee mielestäni yksi lohdullisimmista Vanhan Testamentin kohdista: ”Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Silloin te huudatte minua avuksenne, te käännytte rukoillen minun puoleeni, ja minä kuulen teitä. Te etsitte minua, ja te löydätte minut! (Jer. 29: 11-13) Voisiko myös Suomen kansa vielä kerran huutaa avukseen Herraa. Ainakin on Jumalan mielen mukaista, että me rukoilemme oman maamme ja kansamme pelastuksen puolesta.

Suomi on ollut pitkään kristitty maa, mutta tällä hetkellä vain pieni osa suomalaisista uskoo Jeesuksen sovittaneen ihmisten synnin, ja että uskomalla Jeesuksen sovintotyön omalle kohdalleen pelastuu. Kaikkeen muuhun uskominen on hyväksyttävää, mutta Jeesus ei saisi tulla mitenkään esille. Jumalalle on kuitenkin kaikki mahdollista ja Hän voi toimia suomalaisten kohdalla niin, että Hän antaa kansamme löytää Jeesuksen. On tärkeää, että me kannamme Jumalan eteen rukouksessa perheemme, sukumme, ystävämme, kotipaikkamme ja kotimaamme ja rukoilemme erityisesti sitä, että Pyhä Henki herättäisi heissä uskon Jeesukseen syntien sovittajana.

Uskoa ei voi syntyä ilman, että on kuullut Jeesuksesta ja tuo Jeesuksesta kertomisen tehtävä on annettu meille. Toimitaan siis kansamme parhaaksi rukoilemalla, kertomalla Jeesuksesta ja osoittamalla rakkautta niille ihmisille, jotka elämäämme lähetetään. Tähän emme kuitenkaan pysty omassa voimassamme. Ensin meidän täytyy itse uskoa, että Jeesus on sovittanut syntimme ja tuosta armosta käsin voimme sitten toimia asuinpaikkamme ja Suomen parhaaksi.

3 kommenttia: