sunnuntai 22. tammikuuta 2023

Jeesus tuo lohdun

 


Ajattelin laulaa muutaman virren ja virsikirja aukeni virren 42 kohdalta. Se puhutteli minua todella paljon. Virsi alkaa: ”On Jeesus nimi ihanin sielulle uskovalle. Se lohdun antaa vaivoihin, tuo rauhan ristin alle.”

Ihmiset etsivät rauhaa monenlaisista uskomuksista ja yrittävät mietiskelemällä löytää itsestään rauhan. On muodikasta osallistua meditaatioryhmiin ja jopa joogaa järjestetään myös monissa seurakunnissa. Ihmisestä itsestään ei kuitenkaan todellista rauhaa löydy. Tällaisiin ryhmiin osallistumalla voi saada sielulleen vahingon ja joutua hengellisesti eksyksiin. Jeesus on rauhan antaja ja häneen me saamme turvata niin elämässä kuin kuolemassa.

Virsi jatkuu: ”Se rohkaisee ja puhdistaa ja hoitaa särkyneitä. Se uupuneita vahvistaa ja ruokkii nääntyneitä.” Missähän minäkin olisin ilman Jeesusta.  Ajattelen, että en olisi selvinnyt monista elämän vaikeista asioista ilman Jeesusta. Hän on antanut rohkeutta minulle pelkuri-ihmiselle. Moni minut tunteva varmaan nyt ajattelee, että enhän minä mikään pelkuri ole, mutta kyllä minä olen. Pelko on jäänyt minuun jo lapsuudesta enkä ole siitä koskaan irti päässyt. Kun tulee vaikeita asioita, on ensimmäinen ajatukseni, että mihin voin paeta, voinko väistää tämän asian jotenkin. Silloin minulla ei ole mitään muuta keinoa kuin pyytää Jeesukselta rohkeutta hoitaa asia. Hän kuulee ja auttaa.

Me kaikki koemme särkymisiä elämän kolhiessa. Joskus asian yli pääseminen ja eheytyminen kestää kauan, mutta Jeesukseen voimme luottaa. Hän parantaa ja asettaa palaset kohdalleen. Arpia jää, mutta Jeesuksen hoitamina haavat eivät enää ole vereslihalla. Eikä hän lopeta huolenpitoaan kesken, vaan vahvistaa ja ruokkii nääntyneitä.

Tuo ruoka löytyy Raamatun sanasta. Raamatussa on valtavasti vahvistavia ja lohduttavia lupauksia, jotka me saamme uskoa itsellemme. Yksi minulle rakas kohta on Jesajan kirjan luvussa 41: ”Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä.” (jae 10) Jos sinäkin olet pelokas elämän haasteiden edessä, niin ota tuo lupaus itsellesi. Jeesus on meidän syntimme sovittanut ja me saamme luottaa siihen, että hän kulkee kanssamme koko tämän elämän matkan ajan. Ole turvallisella mielellä ja luota Jeesukseen.

4 kommenttia: