maanantai 21. elokuuta 2023

Jeesus ykköseksi

 


Lasten kasvamisessa huomaa erityisen selvästi, miten nopeasti vuodet kuluvat: juurihan tuo ihana pieni lapsenlapsi syntyi ja nyt hän on jo koululainen. Samalla sitä tulee miettineeksi, mitä minulle itselleni on noina vuosina tapahtunut: paljon hyvää, mutta myös monta raskasta asiaa. Päällimmäisenä on kuitenkin tunne, että Herra on pitänyt minusta huolen.

Samalla mieleeni nousi kysymys, onko Jeesus saanut olla elämässäni ykköspaikalla. Tuo kysymys saisi nousta mieleen vähän useamminkin, koska usein laitan itseni tuolle ykköspaikalle. Haluan pitää ratin omissa käsissäni ja silloin elämäni kulkee monissa asioissa sivupolkuja. Asettumalla itse ohjaksiin siitä seuraa ylimääräisiä paineita, levottomuutta, pelkoa ja kiirettä.

Jumala ei kuitenkaan haluaisi minun ottavan paineita tämän elämän suorittamisesta. Hallintavallan luovuttaminen Jeesukselle on kuitenkin sitä vaikeampaa, mitä tärkeämmältä asioiden hallitseminen tuntuu. Ja toisaalta, kun rukoilee johdatusta tärkeään asiaan eikä tunnu saavan mitään vastausta, niin silloin tuntuu, että onko tämä nyt ollenkaan Jumalan hallussa. Mutta kyllä on! Jumala toimii ja hallitsee riippumatta siitä, miltä minusta tuntuu.

Jeesuksen pelastamana minun ei tarvitse kantaa mitään paineita. Minä saan antaa kaikki huoleni ja pelkoni hänen kannettavakseen. Hän on luvannut pitää minusta huolen ja sen hän varmasti tekee. Vaikeiden asioiden kohdatessa saan ensimmäisenä puhua asiasta Jeesukselle. Kun näin teen, asioiden miettimiseen ja järjestämiseen tulee rauha. Mutta valitettavan usein kuitenkin ajatukseni on, että miten minä tästä selviän, ja silloin mielen valtaa levottomuus ja joskus ihan paniikki. Toki elämässä asiat täytyy sitten itse hoitaa, mutta onko lähtökohtani se, että olen puhunut ensin Jeesukselle ja saanut rauhan vai alanko omalla hössötyksellä.

Näiden ajatusten päätteeksi haluan jättää meille kaikille Psalmin 85 sanat: ”Minä kuuntelen, mitä Herra Jumala puhuu. Hän lupaa rauhan kansalleen, omilleen – älkööt he enää eksykö mielettömyyteen!” (jae 10) Annetaan Jeesuksen olla sillä paikalla, jolle hän elämässämme kuuluu ja luotetaan, että hän vie meidät tämän elämän halki iankaikkiseen elämään. Siunausta päivääsi, rakas uskonystävä!

2 kommenttia: