sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Armo on sinun

Olin tilanteessa, jossa teininuori käyttäytyi minua kohtaan väärin. Kerroin asiasta heti kyseiselle nuorelle ja hänen äidilleen, joka oli paikalla. Äiti oli valpas ja pyysi anteeksi nuoren käyttäytymistä. Mitä ystäväni luulet, voinko antaa äidille anteeksi nuoren toiminnan? Jos ajattelet asiaa, niin en voi. Meidän ystävät täytyy ymmärtää, että vika täytyy olla itsessä, jos pyytää anteeksi muilta. Meillä on taipumus tuntea syyllisyyttä toisen käyttäytymisestä ja siksi pyydämme anteeksi hänen käytöstään. Anteeksi pyytäminen on kuitenkin turhaa, jos pyydät anteeksi läheisen puutteita ja vikoja. Voitko edes pyytää anteeksi toisen vikoja? Jos olet rehellinen itsellesi ja muille, niin et.

Kristittyinä me helposti valvomme muiden syntejä. Kuinka se on mahdollista? Olin nuoruudessani seuroissa, jossa saarnattiin ja puhuttiin televisiosta ja ohjelmien pahuudesta. Ihmeekseni mummot, joilla ei laitetta ollut, tekivät parannusta asiasta. Pyysivätkö mummot anteeksi omia vai toisten puutteita?  Oletko arvioinut mielessäsi koskaan naapurin Mattia ja Liisaa ja sitä heidän hulvatonta menoaan? Vielä pahempaa olisi, jos pyytäisit anteeksi Jeesukselta Matin ja Liisan puolesta ja sanoisit, ettet ole kuin he.  Jeesuksen anteeksianto pätee vain, kun itse pyydät anteeksi omia syntejäsi, älä siis naapurin tai muiden. Jos menet ehtoolliselle Matin ja Liisan vuoksi, niin palaa takaisin, sillä Jeesus ei voi sinua auttaa. Jeesus on henkilökohtainen sinulle ja minulle. Jeesus pyydetään itselle Armoksi ja Sovittajaksi ehtoollisessa. Jeesus täyttäköön tänäänkin meidät hänen Armollaan. Me saadaan uskoa Jeesus Vapahtajaksi ja Sovittajaksi syntisinä, pahoina, toivottomina. Ystäväni, ole turvattu tänäänkin. Jeesus on sovittajamme. Kaikki synti ja velka on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti