torstai 3. lokakuuta 2019

Rakas Jeesus


Armoa ja rauhaa tähän syksyiseen päivään. Minulle tuli mieleeni sellainen asia, että monilla meistä, jotka elämme parisuhteessa, on tapana halata ja sanoa puolisolle: ”Minä rakastan sinua,” ja antaa lähtöpusu, kun toinen lähtee töihin tai jonnekin muualle. Muutenkin kotioloissa lapsille sanotaan, että minä rakastan sinua. Hellyyden osoitukset sanoilla ja teoilla kuuluvat perhe-elämään.

Psalmissa 116:1 sanotaan ”Minä rakastan Herraa. Hän kuulee minua, Hän kuulee hartaan pyyntöni.” Milloin sinä olet viimeksi sanonut Jeesukselle: ”Minä rakastan sinua”? Meidän Jumala-suhteemme on Jumalan puolelta täyttä rakkautta ja armoa. Jumala rakasti niin paljon maailmaa, että Hän antoi ainokaisen Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Me saamme uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimen ja veren turvin. Jumalan puolelta se on valtavaa rakkautta ja lahjaa.

Kun puolisoni rakastaa minua ja minä häntä, niin meillä on halu kertoa toisillemme rakkaudestamme ja osoittaa rakkautta toisillemme erilaisilla tavoilla. Kun me rakastamme Jeesusta, meidän tulee kiittää Häntä ja kertoa Hänelle rakkaudestamme Häntä kohtaan. Mutta siihenkään ei saa tulla sellaisia vaatimuksia, että kiitollisuutta ja rakkautta täytyisi osoittaa jollain tietyillä tavoilla. Me saamme olla omia persooniamme ja Jeesus ottaa vastaan meidän rakkaudenosoituksemme juuri sellaisina kuin ne meiltä itse kultakin tulevat. Emme voi sanoa toiselle, että hänen täytyy kertoa rakkautensa Jeesukselle juuri tietyllä tavalla. Mutta meille itselle on tärkeää uskaltaa puhua Jeesukselle avoimesti ja myös tunnustaa rakkautemme Hänelle.

Otan tässä vielä toisen kohdan: ”Teen teille selväksi veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen” Gal. 1:11 Minkälaista olisi se ihmismielen mukainen evankeliumi? Se on sellaista, että me voisimme itsekin tehdä jotain oman autuutemme eteen. On aika nöyryyttävää, kun tulee sellaiseen pisteeseen, ettei ole mitään omaa eikä meillä saa olla mitään omaa, vaan kaikki on Jumalan suurta rakkautta ja armoa, että me saamme uskoa kaikki meidän syntimme anteeksi. Me kyllä helposti tarjoaisimme jotain omaa, että minä olen tehnyt sitä tai ollut tekemättä tätä. Mutta taivasten valtakunta ei ole tekoja vaan se on uskoa Jeesukseen, uskoa siihen, että Jeesus on yksin armosta ja rakkaudesta meitä syntisiä kohtaan pelastanut meidät. Se on erittäin suurta armoa, ystävät. Kun me tämän tajuamme, niin me saamme tänäkin päivänä iloita ja riemuita ja sanoa Herralle: ”Herra Jeesus, minä rakastan sinua.” Ollaan ystävät hyvässä turvassa ja lohdutettuna. Aamen.

1 kommentti: