perjantai 2. lokakuuta 2020

Pelastus on Jeesuksessa, ei meissä

 


Muutamalla sanalla haluan kertoa siitä, kun Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa niin, että kieltäkää itsenne ja seuratkaa minua. Tämä on usein ymmärretty monella tavalla väärin. Monet ajattelevat, että itsensä kieltäminen on sitä, että on syömättä tai juomatta jotain tai muuten tekemättä tiettyjä asioita. Eräs uskova ystäväni sanoi, kun kysyin häneltä, mitä tarkoittaa itsensä kieltäminen, että täytyy kieltää oma elämänsä Jeesuksen tähden ja elää vain Jeesukselle. Kysyin sitten, että mitä se eläminen Jeesukselle on. Hän sanoi, että kaikki omat himot ja halut täytyy tappaa heti. Kysyin sitten, että mitä ne himot ja halut on. Hän selitti, että ihminen voi himoita vaikka naista tai ruokaa, ja että himo voi olla monenlaisia asioita. Sellainen ajattelu, että omien halujen kieltäminen on itsensä kieltämistä, ajaa meidät teennäisyyteen ja vie meiltä ilon.

Se viitekehys, jossa Jeesus puhui tätä, oli juutalainen ympäristö. Juutalaisuudessa ajateltiin juuri niin, että kun noudattaa niitä yli 600 isäinsääntöä ja elää hyvää elämää, pelastuu. Tälle porukalle Jeesus sanoo, että teidän täytyy kuolla itsellenne, sille ajatukselle, että minä voisin omilla ansioillani pelastua. Rakkaat ystävät, tänä päivänäkään me emme voi pelastua eikä meistä tule Jumalan lapsia sillä tavalla, että me yritetään noudattaa Jumalan lakia, koska me ei siihen pystytä. Kun me kuoletetaan oma itsemme, niin me kuoletamme oman pyrkimyksemme kelvata Jumalalle ja annetaan tulla rakkauden Jumalan, Jeesuksen, meidän sisimpäämme ja annetaan Jeesukselle tilaa. Jeesus saa hoitaa meitä. Meidän tulee koko ajan katsoa Jeesusta. Ainoastaan Jeesus voi meidät pelastaa. Ei se meidän oma kieltäminen jollekin tietylle asialle, vaan omalle itselle. Meidän täytyy kieltää oma itsemme, että me emme kykene, minä Esko Kuusela, en kykene pelastamaan itseäni, vaan ainoastaan minut voi pelastaa Jeesus nasaretilainen. Me saamme ystävät tänäänkin olla hyvässä turvassa ja uskoa, että kaikki meidän synnit on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä. Aamen.

2 kommenttia: