lauantai 4. syyskuuta 2021

Vain Jeesus pelastaa

 


Rauhantervehdyksellä haluan tervehtiä teitä kaikkia rakkaita ystäviä. Luin Facebookista erään henkilön ajatuksen, että kun hän käy kassalla ja saa kuitin, niin se muistuttaa häntä Jeesuksesta ja siitä, että hänen syntinsä on anteeksi annettu ja maksettu. Jäin miettimään tuota ja jollakin tavalla se puhutteli minua. Jeesus on se meidän kuitti, että kaikki meidän synnit on maksettu ja me saamme luottaa Jeesuksen armoon. Ei ole niin suurta syntiä, jota me emme anteeksi saa. Me saamme katsoa Jeesusta ja lopettaa omaan itseen tuijotus.

Galatalaiskirjeen 5 luvun jakeessa 1 sanotaan: ”Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina, älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.” Tämä on aivan mieletöntä evankeliumia. Meillä ihmisillä on taipumus siihen, että me helposti ollaan lähdössä mukaan jonkinlaiseen tuntemiskristillisyyteen. Mutta meidän tulee muistaa se, että usko ei todellakaan ole tunnetta. Sillä, miltä minusta tänään tuntuu, ei ole mitään tekemistä pelastavan uskon kanssa. Usko on sydämen luottamusta ja vaikka meidän sydämemme meidät tuomitsee, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme.

Meidän ei pidä lähteä minkäänlaisiin uskontekoihin, joissa on esimerkiksi vaatimuksena joku tiukempi kilvoitus tai että täytyy saada syvempiä hengellisiä kokemuksia. Jos me lähdemme tällaisia asioita seuraamaan, niin meidän uskomme muuttuu uskonnollisuudeksi. Meidän täytyy erottaa usko ja uskonnollisuus. Usko Jeesukseen pelastaa ei uskonnollisuus; se, että noudatamme tiettyjä tapoja tai kilvoittelemme tietyllä tavalla. Usko on sydämen asia ja se on täysi luottamus Jumalan armoon.

Olen tänä kesänä sairastellut kovasti ja edessä on leikkaus. Tässä tilanteessa olen huomannut, että kun kaikissa leikkauksissa on omat riskinsä, niin ei minulle jää mitään omaa, ei ensimmäistäkään omaa tekoa. Ei minkäänlaista omaa ansiota. Ainut mitä minulle jää on, että Jeesus on pessyt minun syntini pois. Ilman että olisin itse voinut mitään tehdä, minun täytyy luottaa siihen, että minulla on se kuitti. Jeesus on kaiken jo maksanut ja minun tarvitsee vain uskoa Jeesuksen armoon. Minä en enempää voi tehdä kuin jättää kaiken Jeesukselle. Hoida sinä Jeesus minut.

Jeesus voi myös parantaa meidät, mutta se parantaminen ei kuitenkaan ole itsetarkoitus. Kyllä meille tänne maailmaan on annettu myös näitä vaivoja. Ainut mitä meille jää on se, että me luotamme Jeesuksen armoon. Uskotaan tänäänkin kaikki meidän synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Aamen.

1 kommentti: