Armoa ja rauhaa kaikille rakkaille blogin lukijoille. Olen tänään pohdiskellut viimeistä tuomiota, josta kerrotaan Matteuksen evankeliumin 25. luvussa, jakeesta 31 alkaen. Siinä Jeesus istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle ja hän erottaa ihmiset toisistaan niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Lampaat hän asettaa oikealle puolelleen ja vuohet vasemmalle.
Sitten Jeesus
alkaa luetella lampaille pitkän listan hyviä töitä, kuinka häntä on syötetty ja
juotettu ja autettu. Kristityt sanovat, etteivät he tiedä koskaan tällaisia
tekoja tehneensä. Sanallakaan ei puhuta meidän synneistämme, mitä meissä
jokaisessa varmasti on, vaan ainoastaan siitä hyvästä, mitä olemme tehneet. Mutta
sitä hyvääkään me emme edes tiedä, että olisimme tehneet. Se johtuu ystävät
siitä, että ensinnäkin tämä paikka on valtavaa evankeliumia meille
kristityille, mutta myös siitä, että tuomari ja syyttäjä on sama eli Jeesus. Ne,
jotka on Jeesuksen verellä pesty eli ovat uskoneet Jeesuksen sovintotyön omalle
kohdalle, heissä Jeesus ei näe mitään syntiä eikä tahraa, ainoastaan hyviä
asioita. Kristityt eivät kuitenkaan kerskaa näillä teoillaan, koska he eivät
tiedä tehneensä niitä.
Sitten
mennään vuohien joukkoon eli puhutaan niistä, jotka eivät elämänsä aikana ole ottaneet
Jeesuksen sovintotyötä vastaan. Heistäkään Jeesus ei luettele, mitä pahaa he
ovat tehneet, vaan mitä kaikkea he ovat jättäneet tekemättä. Ajattelen, että
tässä toteutuu se sana, ettei yksikään teoillaan kerskaisi. (Ef. 2:9) Ettei kukaan
voi autuutta omilla ansioillaan saavuttaa. Paraskin ja paljon hyvää tehnyt
ihminen on kuitenkin jättänyt paljon tekemättä ja niistä Jeesus puhuu. Jeesus
näkee näissä ihmisissä vain valtavaa syntiä. Sitten hän sanoo heille: ”Menkää
pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja
hänen enkeleilleen.” (jae 41)
Tässä
viimeisen tuomion kertomuksessa on hyvin selkeästi tuotu esille se, että meillä
ihmispoloisilla ei ole mitään mahdollisuutta kelvata Jumalalle omilla
teoillamme. Nekin hyvät teot, mitä olemme tehneet, niin niistäkään me emme
tiedä, vaan ne ovat siellä Jumalan tiedossa, jos niitä on. Periaate on se, että
Jeesus on meidän pahat teot pyyhkinyt pois eikä niitä enää ole. Sen tähden
ystävät, kun me ajattelemme tätä asiaa, niin ne, jotka yrittivät hyvällä
elämällä kelvata Jumalalle, syyllistyivät siihen, että he eivät kuitenkaan
olleet täydellisiä, vaan he jättivät vielä paljon tekemättä. Tässä tullaan siihen
tilanteeseen, että meillä ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin uskoa
Jeesuksen sovintotyö omalle kohdalle. Jeesuksen sovintotyön turvin me saamme
tänä päivänäkin luottaa siihen, että me olemme siellä lampaiden joukossa
oikealla puolella puhtaina kuin valkea lakana. Ollaan ystävät hyvässä turvassa
ja uskotaan Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi. Aamen.
Ensimmäinen ja ehkä tärkein asia on tehdä laupeutta omalle sielulle, ettei elämä maailmassa olisi niin tärkeää, ettei hengellisille asioille jää tilaa. Silloin voi käydä niin, että sielunelämä kuihtuu ravinnon puutteeseen.
VastaaPoista