torstai 25. elokuuta 2022

Varjelusta teillesi









 Asiat eivät useinkaan mene niinkuin etukäteen luuli tai suunnitteli. Olemme jo toki opineet, että muutoksia ja peruutuksia tulee ja muutenkin on joskus vaikeaa suunnitella mitään. Pitääkö sitten suunnitella niin paljon vai voisiko antaa Jeesuksen johdatuksen viedä elämää? Jeesus johdattaa elämää joka tapauksessa ja huolehtii, että kaikki menee niin kuin on tarkoitettukin. Minulle tämä on vaikeaa, sillä mielelläni järjestelen ja suunnittelen asioita etukäteen, jotta ne olisi hallinnassa ja tietäisin mitä tapahtuu. Nyt olen kuitenkin vähän oppinut siihen, että en enää niin paljon huolehdi ja murehdi. Olen oppinut edes vähän luottamaan Jeesuksen huolenpitoon ja johdatukseen elämässä.

Psalmissa 141 pyydetään (jae 1): Herra, minä huudan sinua! Riennä avukseni, kuule ääneni, kun sinua huudan! Jakeessa 8 toivotaan: Herra, minun silmäni katsovat sinuun, sinuun minä turvaan. Älä jätä minua suojaa vaille! 

Elämän ja maailman arvaamattomuus ja ihmisten pahuus on kyllä tullut meille tietoon kaikesta, mitä ympärillä tapahtuu. Voiko siitä huolimatta uskoa ja luottaa Jumalan huolenpitoon ja rakkauteen? Häneen on voinut luottaa aina ja voi edelleen. Raamattu kertoo Jumalan läsnäolosta ja johdatuksesta kautta aikojen. Raamatun sanat avaavat meille uuden maailman ja mahdollisuuden uuteen elämään Jumalan lähellä. Psalmin kirjoittaja pyysi apua huutaen, mutta Jumala kuulee, vaikka pyytäisit apua kuiskaten.

Tänä kesänä oli ensimmäinen kerta, kun emme olleetkaan suunnitelleet mitään loman ajaksi ja se tuntui hyvältä. Pian niitä suunnitelmia lyhyellä tähtäimellä alkoikin tulla ja lopulta kävi niin, että loma oli täynnä tapahtumia ja kohtaamisia. Kaikki olikin lahjoja ja yllätyksiä Isältä taivaasta. Niin minä sen koen. Myös varjelusta matkantekoon saimme kokea. Kiitosmieli saa vallan: kiitos, Jeesus, kesästä, jonka saimme ja kiitos, että olet rinnalla auttamassa myös hädän hetkellä ja kun on vaikeaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti