tiistai 9. toukokuuta 2023

Ryöstetty mies ja Jeesus

 


Rauhaa kaikille blogin lukijoille. Viime päivinä olemme saaneet nauttia oikein ihanista ja aurinkoisista päivistä. Tänä vuonna tämä kevään ja kesän tulo on ollut samanlaista kuin meidän kristittyjen vaelluskin, että välillä näyttää hyvältä ja välillä taas tulee lunta tupaan. Sanonta ’kevät keikkuen tulevi’ on sanasta sanaan totta.

Tänään minua puhutti sellainen asia, kun vanhat kristityt aikoinaan puhuivat, että bokstaavi kuolettaa, mutta sana tekee eläväksi. Kun me tuota asiaa mietimme, niin bokstaavi on lain kirjain. Eli kirjain kuolettaa, mutta sana tekee eläväksi. Laki ei voi meitä armahtaa. Sana on Jeesus Kristus ja niin Jeesus tulee siinä sanassa ja se on se armo, joka voi meidät pelastaa.

Luukkaan evankeliumissa on kertomus laupiaasta samarialaisesta. Siinä pappi ja leeviläinen menivät ryöstetyn ja hakatun miehen ohi, jolta oli vaatteetkin viety päältä. He eivät tienneet, oliko mies vielä hengissä ja oliko hän juutalainen. Jos hän olisi ollut kuollut ja pappi olisi koskenut tai mennyt lähelle, pappi olisi joutunut tekemään monimutkaisen ja kalliin puhdistusriitin. Tämä kuvaa sitä, että laki ei voinut miestä armahtaa. Sitten siihen tulee samarialainen ja ottaa tämän ryöstetyn ihmisen hoitaaksensa. Ensin hän sitoo haavat ja sitten vuodattaa niihin öljyä ja viiniä. Silloin kun synti on saanut meidät oikein rikki, niin ensin täytyy sitoa. Kolaripaikallakin, jos tulee paljon verta, niin ensin sidotaan ja vasta jälkeenpäin aletaan putsailemaan haavoja. Tässäkin tapauksessa ensin sidottiin ja sitten vuodatettiin öljyä ja viiniä. Se on juuri sitä armon evankeliumia.

Sitten tuo samarialainen vie loukkaantuneen miehen majataloon, johon hän jättää miehen hoitoon. Samarialaisten ja juutalaisten välit olivat todella huonot. Kun samarialainen mies vei loukkaantuneen juutalaiseen majataloon, niin hänet katsottiin osalliseksi tämän ryöstämiseen. Se oli sen ajan mukaista. Historioitsijat ovat sanoneet, että tämä samarialainen tiesi jo tässä vaiheessa, että kun hän tulee sieltä majatalosta ulos, niin hänet kivitetään hengiltä. Lähtiessään hän antaa majatalon isännälle kaksi denaaria ja sanoo, että jos hoito enemmän maksaa, niin hän palatessaan maksaa kaiken. Se on kuvaus seurakunnasta, kuinka meille on jätetty kaste ja ehtoollinen ja Jumalan sana, joka hoitaa meitä. Me saamme tänäänkin ystävät olla hyvässä turvassa ja uskoa, että kaikki meidän synnit on anteeksi annettu Jeesuksen nimen ja veren tähden. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti