Rauhaa
kaikille blogin lukijoille. Viime päivinä olemme saaneet nauttia oikein
ihanista ja aurinkoisista päivistä. Tänä vuonna tämä kevään ja kesän tulo on
ollut samanlaista kuin meidän kristittyjen vaelluskin, että välillä näyttää
hyvältä ja välillä taas tulee lunta tupaan. Sanonta ’kevät keikkuen tulevi’ on
sanasta sanaan totta.
Tänään minua
puhutti sellainen asia, kun vanhat kristityt aikoinaan puhuivat, että bokstaavi
kuolettaa, mutta sana tekee eläväksi. Kun me tuota asiaa mietimme, niin
bokstaavi on lain kirjain. Eli kirjain kuolettaa, mutta sana tekee eläväksi.
Laki ei voi meitä armahtaa. Sana on Jeesus Kristus ja niin Jeesus tulee siinä
sanassa ja se on se armo, joka voi meidät pelastaa.
Luukkaan
evankeliumissa on kertomus laupiaasta samarialaisesta. Siinä pappi ja
leeviläinen menivät ryöstetyn ja hakatun miehen ohi, jolta oli vaatteetkin
viety päältä. He eivät tienneet, oliko mies vielä hengissä ja oliko hän
juutalainen. Jos hän olisi ollut kuollut ja pappi olisi koskenut tai mennyt
lähelle, pappi olisi joutunut tekemään monimutkaisen ja kalliin puhdistusriitin.
Tämä kuvaa sitä, että laki ei voinut miestä armahtaa. Sitten siihen tulee
samarialainen ja ottaa tämän ryöstetyn ihmisen hoitaaksensa. Ensin hän sitoo
haavat ja sitten vuodattaa niihin öljyä ja viiniä. Silloin kun synti on saanut
meidät oikein rikki, niin ensin täytyy sitoa. Kolaripaikallakin, jos tulee
paljon verta, niin ensin sidotaan ja vasta jälkeenpäin aletaan putsailemaan
haavoja. Tässäkin tapauksessa ensin sidottiin ja sitten vuodatettiin öljyä ja
viiniä. Se on juuri sitä armon evankeliumia.
Sitten tuo
samarialainen vie loukkaantuneen miehen majataloon, johon hän jättää miehen
hoitoon. Samarialaisten ja juutalaisten välit olivat todella huonot. Kun
samarialainen mies vei loukkaantuneen juutalaiseen majataloon, niin hänet
katsottiin osalliseksi tämän ryöstämiseen. Se oli sen ajan mukaista.
Historioitsijat ovat sanoneet, että tämä samarialainen tiesi jo tässä
vaiheessa, että kun hän tulee sieltä majatalosta ulos, niin hänet kivitetään
hengiltä. Lähtiessään hän antaa majatalon isännälle kaksi denaaria ja sanoo,
että jos hoito enemmän maksaa, niin hän palatessaan maksaa kaiken. Se on kuvaus
seurakunnasta, kuinka meille on jätetty kaste ja ehtoollinen ja Jumalan sana,
joka hoitaa meitä. Me saamme tänäänkin ystävät olla hyvässä turvassa ja uskoa,
että kaikki meidän synnit on anteeksi annettu Jeesuksen nimen ja veren tähden.
Aamen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti