keskiviikko 31. toukokuuta 2017

Ravinto on tärkeää!

Juice Leskinen kirjoittaa laulutekstissään ”ihminen on sitä mitä hän syö”! Jäin miettimään tuota kirjoitusta ja totesin sen olevan totta monellakin tasolla. Lapsuudessa saatu äidinmaito on pienelle vauvalle parasta mitä voi olla. Siinä maidossa on vastustuskyky vauvalle, tarvittavat ravinteet ja vitamiinit, riittävästi rasvaa. Muistan ajan 1970-luvulta, jolloin luultiin korvikemaidon olevan parempaa kuin äidinmaidon ja lopulta todettiin sekin luulo harhaksi. Äidinmaitoa ei voi täydellisesti korvata millään keinotekoisella. Meillä aikuisilla on myös erityisen tarpeellista kiinnittää ravintoon huomiota. Minä, joka olen jo 50 täyttänyt, olen huomannut, kuinka ylipaino meinaa väkisinkin voittaa. Rasvainen ja makea lienee syynä minun paino-ongelmiini. On puhuttu julkisuudessa niin sanotusta ”roskaruuasta”, jolla lienee osuutta varsinkin nuorison ylipainoon. Armeijassa asiaan on jo jouduttu reagoimaan ja toteamaan osa tulokkaista ylipainoisiksi. Tätä asiaa miettiessä huomaan, kuinka kaikella on merkitystä meidän hyvinvointiimme.  Syötkö illalla klo 18 jälkeen tai yöllä pienen makean? Mitä syöt, lihaa vai kasviksia? Syötkö makeaa? Paljonko rasvaa? Ajattelen tasapainoisen ja ravitsevan ruuan olevan minulle parasta. Nämä asiatkin ovat saaneet omat kuppikuntansa enkä väittele näistä.

Kristillisessä mielessä meidän ravintonamme on Jumalan Sana. Jeesus on ravinteiden antaja ja me saamme samasta tekstistä kaikki osaksemme juuri sen, mitä Herra antaa. Olen huomannut, kuinka Herra toimii jakajana. Se, mitä minä sain papin saarnasta itselleni, ei välttämättä ole sama, kuin mitä läheinen sai samasta saarnasta. Myös sillä, missä tilanteessa olemme elämässämme, on merkitystä. Ahdistunut saa voimaa ja uskoton saa uskoa itselleen. Me ihmiset emme aina ymmärrä, miten Herra toimii Sanansa kautta. Huomaa ystävä tämä, Jeesus jakaa ravintoa meille Sanassaan. Äskettäin uskoon tulleille oikeaa Armon maitoa ja me, joilla on jo matkaa takana, saamme samasta Sanasta voimaa matkallemme. Sana saa olla kirjoitettua, saarnattua tai puhuttua, sillä meidän voimaantumisemme hengellisesti tapahtuu monella tavalla. Kerrotaan ystävät Jeesuksesta läheisille, niin kaikilla on hyvä olla. Uskotaan tänäänkin Jeesus Vapahtajaksi itsellemme. Kaikki synnit ja viat anteeksi Jeesuksen nimessä ja Veressä. Aamen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti