maanantai 29. maaliskuuta 2021

Jumala luo uutta


 







Jälleen saa iloita keväästä, valosta ja luonnon heräämisestä. Me olemme vuoden aikana oppineet hakemaan sisältöä päiviimme arjesta ja läheltä. Olemme olleet kekseliäitä ja luovia, koska on pitänyt selvitä tässä uudessa tilanteessa. Olemme myös väsyneet ja ehkä olleet myös toivottomia. Luonnon merkitys on vahvistunut monelle voimaa antavana. Kauneutta ja elämää onkin hyvin lähellä ja sisältöä elämään löytyy läheltä. Omalla takapihalla näin ensimmäiset nokkosperhoset ja niiden seuraaminen toi hyvää mieltä.

Luonnossa näemme Jumalan ihmeitä niinkuin elämässämmekin. Meidän on vain pysähdyttävä kuuntelemaan ja katselemaan. Jumala luo uutta. Hän voi sinutkin pysäyttää ja puhua esim. luonnon kautta tai elämänkokemusten kautta. Raamatussa on paljon vertauksia liittyen luontoon, koska luonto on Luojan luomaa taidetta ja luonto kertoo Jumalan suuruudesta.

Jumala puhuu Jesajan 43. luvussa. "Katso: minä luon uutta. Nyt se puhkeaa esiin - ettekö huomaa? Minä teen tien autiomaahan ja joet kuivuuden keskelle."(jae 20) "mutta minä, minä itse pyyhin pois sinun rikkomuksesi oman itseni tähden enkä muistele sinun syntejäsi." (jae 25)

Jesajan luvussa 44 Herra lupaa siunata kansaansa: "Minä annan vesien virrata janoavalle, purojen kuivaan maahan. Minä vuodatan henkeni lapsiisi ja siunaukseni vesoillesi, ja he versoavat kuin kaislikko, kuin pajut purojen varsilla." (jakeet 3-4) Jumala sanoo, ettei ole muuta Jumalaa kuin hän. Hän on ainut turvakalliomme. 

Jumala luo uutta luonnossa ja ihmisen elämässä. Syntien anteeksi saaminen ja Jumalan siunaus elämässä antavat uuden mahdollisuuden. Nämä mahdollisuudet ovat kaikille läsnä tänäänkin ja aivan lähellä tässä ja nyt. Kunhan pysähdymme kuulemaan ja etsimään Jumalaa. Jumalasta voi tulla turvakalliomme. Hän haluaa antaa vesien virrata janoavalle. Hän haluaa antaa jokaiseen päivään elävän elämän ja toivon. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti