lauantai 6. kesäkuuta 2020

Rukouksen ihana lahja


Oletko huomannut saman asian kuin minä, että kun ikää on tullut lisää, on rukouksesta tullut entistäkin tärkeämpää. Tuntuu siltä, ettei voisi ollenkaan elää ilman, että voi kertoa kaikki asiansa Jumalalle. Toki on myös niin, että aikaa on enemmän, kun ei ole enää lapsia kotona. Rukous ei kuitenkaan vaadi välttämättä paljon aikaa. Huokaukset Jumalalle työn lomassa ovat myös rukousta. ”Isä, ole läsnä tässä asiassa.” Siinä ei tarvitse selitellä mitään.

Eläessään maan päällä Jeesus antoi meille esimerkin, että voimme puhua Isän kanssa kaikista asioistamme. Kun Jeesus sovitti syntimme Golgatan keskimmäisellä ristillä, avautui meille uudenlainen yhteys Jumalan kanssa. Saamme joka päivä keskustella taivaallisen Isän kanssa, pyytää varjelusta ja johdatusta omaan ja läheisten elämään ja ennen kaikkea pyytää pelastusta Jeesuksessa kaikille rakkaillemme. Meillä on etuoikeus puhua kaikki elämäämme liittyvät asiat Jumalan kanssa. Rukoillessa ei tarvitse käyttää mitään kaavaa tai tiettyä tyyliä eikä rukoukseen tarvitse liittyä mitään erityisiä tunnekokemuksia. Myös Jumalan kiittäminen ja ylistäminen saa olla levollista. Me jokainen olemme yksilöitä ja sen vuoksi myös rukous kaikissa sen eri muodoissaan saa olla juuri sellaista kuin meille itse kullekin sopii.

Kun puhumme asiamme Jumalan kanssa, huomaamme myös, miten saamme rukousvastauksia. Toisinaan Hän vastaa meille heti, mutta usein rukousvastaus on prosessi. Pyhä Henki alkaa tehdä työtään muuttaen meitä ja toisinaan Hän muuttaa myös olosuhteitamme, mutta se ei tapahdu hetkessä. Tällä hetkellä sinusta saattaa tuntua siltä, että Jumala ei kuule sinua, koska vaikea elämäntilanteesi vain jatkuu ja jatkuu. Mutta ajattelepa, jos et voisi rukoilla, jos sinun täytyisi elää elämääsi ilman Jeesusta, ilman sitä turvaa, jonka tuo se tietoisuus, että koko elämäsi on rakastavan Jumalan kädessä, jaksaisitko sitä. Minä en ainakaan jaksaisi. Kun jokin raskas vaihe elämässä sitten helpottaa, on lopputuloksena rauha, ilo ja kiitollisuus.

Kun uskomme Jeesukseen syntiemme sovittajana, saamme Jeesuksen nimeen vedoten pyytää Isältä kaikkea, mitä tarvitsemme. Se ei tarkoita sitä, että kaikki sairautemme paranisivat ja elämämme ongelmat ratkeaisivat. Mutta se tarkoittaa sitä, että Isä kuulee meitä Jeesuksen tähden ja huolehtii siitä, että pääsemme perille iankaikkiseen elämään. Älä jätä tätä kallisarvoista yhteyttä käyttämättä, vaan tuo rohkeasti asiasi Jumalan tietoon. Hän pitää sinusta huolen.

4 kommenttia:

  1. Kiitos rukoiluun kannustuksesta🙏😇❤️

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Ihanaa, rohkaisevaa puhetta rukouksesta ja keskeistä evankeliumia Jeesuksesta. ������

    VastaaPoista
  3. Rukoilen aina, milloin surren, milloin iloiten ja kiittäen. Jumalan rakkaus olkoon jokaisen,omansa kanssa. 🙏❤️💕💐🌱

    VastaaPoista
  4. Aamen! Tuohon kaikkeen yhdyn täydestä sydämestäni. Rukous on tosi tosi tärkeää! Saamme puhua Herralle aivan kaikesta ja Hän kuulee ja vastaa ajallaan. Olen iloinen, että kirjoitatte myös Jeesuksen ristinkuolemasta Golgatalla. Ihanaa luettavaa! 🙏

    VastaaPoista