torstai 22. huhtikuuta 2021

Erämaallakin on tarkoitus

 


Kaksi iäkästä poliisia oli Handelsbankenin edessä, koska siinä oli vainaja. Toinen poliisi käski toista kirjoittamaan, että löydettiin Handelsbankenin edestä vainaja. Poliisi sanoi, ettei hän osaa kirjoittaa sitä, johon toinen sanoi, ettei hänkään osaa, mutta tehdään sellainen temppu, että siirretään tämä vainaja tuonne Osuuspankin eteen.

Tämä olkoon tällaisena keventävänä vitsinä tähän tulevaan tekstiin. Mutta tosiasiallisesti me kristitytkin haluaisimme helppoa elämää. Meidän on vaikea ymmärtää, että Jumala voi myös elämän vaikeuksien ja sairauksien avulla meitä vetää puoleensa ja nimenomaan avata sitä, että yksin hänen armonsa riittää meille.

Minun oma ns. erämaa-aikani sijoittuu tuonne vuosituhannen vaihteeseen, jolloin töissä tuli burnout ja siitä seurasi avioero. Sitten tuli alkoholi kovasti mukaan elämään ja naisystävä, joka oli henkisesti sairas ja käytti paljon alkoholia. Siihen liittyi myös se, että halusin päästä eroon eräästä hyvin lakihenkisestä herätysliikkeestä. Tunsin, etten enää jaksanut enkä halunnut olla niissä porukoissa. Syvällä sydämessäni kuitenkin koko ajan luotin Jeesuksen armoon ja siihen, että kaikella tällä on jokin tarkoitus. Tiesin myös, että Jumalalla on vielä jotakin annettavaa minulle. Se, miten Jumala halusi minua noina vaikeina aikoina kasvattaa, on Psalmin 23 sanoissa: ”Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.”

Tänä päivänä ymmärrän sen, että Jumala haluaa puhua myös vaikeiden aikojen kautta. Mitä hän haluaa puhua, on nimenomaan se, että hänen armossaan on kylliksi. Ettemme luota mihinkään yhdistyksiin tai omiin tekoihin, vaan kaikki on puhdasta armoa. Tänä päivänäkin minä saan kiittää siitä, että Jeesus on antanut elävän uskon.

Jos sinulla ystävä on tällä hetkellä elämässä vaikeaa ja tunnet, että elämässä on monenlaista haastetta ja sairautta, niin muista, että Jumala ei ole sinua hylännyt. Jeesus Kristus pitää sinusta huolen. Me saamme olla hyvässä turvassa ja luottaa siihen, että Jeesuksen armo kantaa. Jumala ei meitä hylkää vaikeuksien takia. Jeesus nostaa väsyneen lampaan olkapäille ja kantaa sitä. Se on minunkin kokemukseni. Luotetaan ystävät Jeesuksen armo omalle kohdalle ja ollaan hyvässä turvassa ja lohdutettuna ja uskotaan kaikki synnit anteeksi. Aamen.

1 kommentti: