lauantai 24. huhtikuuta 2021

Ristissä on armo

 


Eräässä ryhmässä hyvin lakihenkinen ihminen oli kirjoittanut kommenttikenttään edellisen tekstini alle, kuinka paljon minussa on syntiä ja oli luetellut erilaisia hänen mielestään syntejäni. Lisäksi siinä oli vielä vedottu siihen, että minä en tahdo ottaa ristiä ja seurata Jeesusta. Hänellä oli selkeästi ajatuksena se, että kun ottaa ristin, niin se on jotain lakia tai raskasta taakkaa, mitä meidän tulisi täällä elämässä kantaa. Matteuksen evankeliumin 16. luvussa sanotaan: ”Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.” (jae 24)

Ajattelen sillä tavalla tästä ristin kantamisesta, ettei Jumala tarkoita ristinkantamisella meidän sairauksia tai vikoja, tai että meidän täyttyisi täyttää Jumalan laki tai noudattaa jonkun ryhmäkunnan sääntöjä. Ajattelen, että ristin kantaminen on sitä, että ensinnäkin kiellän itseni eli totean sen, että omilla ansioilla minä en voi kelvata Jumalalle. Se on sitä itsensä kieltämistä. Sitten otan elämääni ristin eli otan Jeesuksen sovintokuoleman elämääni. Tyhjä risti muistuttaa minua siitä, että Jeesus on ylösnoussut minun syntieni tähden ja hän on sovittanut kaikki minun syntini. Sitä ristiä on helppo ja kevyt kantaa, koska Jeesus on jo Golgatalla sovittanut meidän syntitaakan eikä meidän tarvitse enää itse sitä ristiä kantaa, vaan Jeesus on jo sen meidän edestä kantanut.    

Tämäkin asia on varsin usein tulkittu kristillisissä yhteisöissä väärin niin, että sillä tarkoitettaisiin jotain meidän itse kantamaamme taakkaa. Meidän ei tarvitse enää kantaa mitään taakka, koska Jeesus on sen syntitaakankin kantanut Golgatalle. Hän sovitti koko maailman synnin. Myös, ystävä, sinun ja minun synnin. Sen vuoksi meidän on tänä päivänä niin kevyt kantaa se risti. Pilkan ja vainonkin kestämiseen Jeesus antaa meille voiman. Ei meidän tarvitse sitäkään yksin kantaa.

Me saamme iloita siitä, että Jeesus sanoo, että kieltäkää itsenne. Meidän ei tarvitse etsiä itsestämme mitään hyvää. Meidän täytyy vain tunnustaa, että minä itse en voi itseäni vanhurskauttaa enkä omilla ansioillani mitenkään pelastusta saavuttaa, vaan että kaikki on täytetty. Kun tällä tavalla seuraamme Jeesusta, hän antaa meille myös voiman ja taidon viedä evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta niille ihmisille, jotka vielä elävät lain taakan alla tai eivät tunne Jeesusta ollenkaan. Ollaan ystävät hyvässä turvassa ja uskotaan, että Jeesus on kaikki meidän synnit maksanut. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti