torstai 9. huhtikuuta 2020

Tänäänkin Jeesus pesee meidän jalkoja


Armon ja rauhan tervehdys rakkaat ystävät tähän kiirastorstaipäivää. Haluan muutaman sanan puhua siitä, kun Johanneksen evankeliumin 13. luvussa kerrotaan siitä, kun Jeesus pesee opetuslasten jalat. Joh. 13:3-11: ”Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa, ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla. Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: ”Herra, sinäkö peset minun jalkani?” Jeesus vastasi: ”Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät.” Pietari sanoi hänelle: ”Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!” Jeesus vastasi: ”Jos minä en pese sinua, sinulla ei ole sijaa minun luonani.” Silloin Simon Pietari sanoi: ”Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää.” Tähän Jeesus vastasi: ”Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas. Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki” Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita.” Ja vielä jakeet 14-15: ”Jos nyt minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman, minkä minä tein teille.”

Tuon ajan juutalaisessa kulttuurissa jalat olivat kaikkein likaisin paikka, koska kadut olivat kaikenlaisen jätteen peitossa niin, ettei oikein edes tiennyt, minne voi astua. Jalat olivat todella likaiset. Hengellisesti Jeesus tarkoittaa täällä jalkojen pesulla sitä, että Hän pesee meidän jalkojemme pahat retket, pahat työt pois. Se on esimerkki syntien anteeksi antamisesta. Pietari vastusti tätä Jeesuksen tekoa ja siihen Jeesus sanoi, että jos hän ei saa niitä pestä, niin Pietarilla ei ole mitään osaa hänen kanssaan. Pietari sitten innostuu, että pese myös kädet ja pää. Siihen Jeesus sanoo, että jos ihminen on kylpenyt, niin se riittää, kun jalat on pesty. Jeesus on pessyt meidät kokonaan puhtaiksi siinä hetkessä, kun olemme uudestisyntyneet. Siinä hetkessä olemme saaneet kaikki syntimme anteeksi Jeesuksen sovintoveren tähden. Tämä syntien anteeksi saaminen antaa meille iankaikkisen elämän. Tämän jälkeenkin me kuitenkin koko ajan likaannumme. Olemme syntisiä ja teemme syntiä jatkuvasti ja siksi tarvitsemme jatkuvasti jalkojen pesua Jeesukselta eli sitä, että saamme joka hetki tunnustaa Jeesukselle syntimme ja hän pesee ne pois.

Se on tänäänkin niin, että kun me menemme Herran Pyhälle ehtoolliselle ja nautimme Jeesuksen ruumiin ja veren, niin me olemme täysin puhtaat. Se on merkki siitä, että meidän jalkamme on puhtaat, mutta me olemme myös kokonaan puhtaita. Jeesus käskee meitä myös pesemään toistemme jalkoja. Se on sitä, että viemme evankeliumia eteenpäin, kerromme ystävillemme, että Jeesus on pessyt meidän syntimme pois. Me saamme kertoa Jeesuksesta ja kutsua ihmisiä ehtoolliselle. Meille on myös annettu oikeus Jeesuksen nimessä julistaa ihmiselle synnit anteeksi. Näissä tilanteissa me olemme Jeesuksen käytössä, mutta hän on se, joka synnit anteeksi antaa.

Sitten tässä on vielä Juudas Iskariot, josta Jeesus sanoo, että te olette puhtaat, mutta ette kuitenkaan kaikki. Jeesus jo tässä vaiheessa tiesi, että Juudas tulee hänet kavaltamaan. Näin täytyi käydä, jotta kirjoitukset kävivät toteen. Jeesus tuli sovittamaan meidän syntimme ja siksi hänen täytyi käydä ristin kuolemaan. Jos tätä kertakaikkista syntien sovitusta ei olisi tapahtunut, kukaan meistä ei olisi puhdas. Nyt kun Jeesus on meidän syntimme sovittanut, saat rakas ystävä uskoa, että kaikki sinun syntisi on anteeksi annettu Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti