Armon ja
rauhan tervehdys rakkaat ystävät tähän kiirastorstaipäivää. Haluan muutaman
sanan puhua siitä, kun Johanneksen evankeliumin 13. luvussa kerrotaan siitä,
kun Jeesus pesee opetuslasten jalat. Joh. 13:3-11: ”Jeesus tiesi, että Isä oli
antanut kaiken hänen valtaansa, ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt
palaamassa hänen luokseen. Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja
kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi
pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla.
Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: ”Herra, sinäkö peset minun
jalkani?” Jeesus vastasi: ”Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta
myöhemmin sinä sen ymmärrät.” Pietari sanoi hänelle: ”Sinä et ikinä saa pestä
minun jalkojani!” Jeesus vastasi: ”Jos minä en pese sinua, sinulla ei ole sijaa
minun luonani.” Silloin Simon Pietari sanoi: ”Herra, älä pese vain jalkojani,
pese myös kädet ja pää.” Tähän Jeesus vastasi: ”Se, joka on kylpenyt, ei
tarvitse pesua, hän on jo puhdas. Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki”
Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki
olleet puhtaita.” Ja vielä jakeet 14-15: ”Jos nyt minä, teidän Herranne ja
opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne
jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman, minkä minä tein
teille.”
Tuon ajan
juutalaisessa kulttuurissa jalat olivat kaikkein likaisin paikka, koska kadut
olivat kaikenlaisen jätteen peitossa niin, ettei oikein edes tiennyt, minne voi
astua. Jalat olivat todella likaiset. Hengellisesti Jeesus tarkoittaa täällä
jalkojen pesulla sitä, että Hän pesee meidän jalkojemme pahat retket, pahat
työt pois. Se on esimerkki syntien anteeksi antamisesta. Pietari vastusti tätä
Jeesuksen tekoa ja siihen Jeesus sanoi, että jos hän ei saa niitä pestä, niin Pietarilla
ei ole mitään osaa hänen kanssaan. Pietari sitten innostuu, että pese myös
kädet ja pää. Siihen Jeesus sanoo, että jos ihminen on kylpenyt, niin se
riittää, kun jalat on pesty. Jeesus on pessyt meidät kokonaan puhtaiksi siinä
hetkessä, kun olemme uudestisyntyneet. Siinä hetkessä olemme saaneet kaikki
syntimme anteeksi Jeesuksen sovintoveren tähden. Tämä syntien anteeksi saaminen
antaa meille iankaikkisen elämän. Tämän jälkeenkin me kuitenkin koko ajan
likaannumme. Olemme syntisiä ja teemme syntiä jatkuvasti ja siksi tarvitsemme
jatkuvasti jalkojen pesua Jeesukselta eli sitä, että saamme joka hetki
tunnustaa Jeesukselle syntimme ja hän pesee ne pois.
Se on
tänäänkin niin, että kun me menemme Herran Pyhälle ehtoolliselle ja nautimme
Jeesuksen ruumiin ja veren, niin me olemme täysin puhtaat. Se on merkki siitä,
että meidän jalkamme on puhtaat, mutta me olemme myös kokonaan puhtaita. Jeesus
käskee meitä myös pesemään toistemme jalkoja. Se on sitä, että viemme
evankeliumia eteenpäin, kerromme ystävillemme, että Jeesus on pessyt meidän
syntimme pois. Me saamme kertoa Jeesuksesta ja kutsua ihmisiä ehtoolliselle.
Meille on myös annettu oikeus Jeesuksen nimessä julistaa ihmiselle synnit
anteeksi. Näissä tilanteissa me olemme Jeesuksen käytössä, mutta hän on se,
joka synnit anteeksi antaa.
Sitten tässä
on vielä Juudas Iskariot, josta Jeesus sanoo, että te olette puhtaat, mutta
ette kuitenkaan kaikki. Jeesus jo tässä vaiheessa tiesi, että Juudas tulee
hänet kavaltamaan. Näin täytyi käydä, jotta kirjoitukset kävivät toteen. Jeesus
tuli sovittamaan meidän syntimme ja siksi hänen täytyi käydä ristin kuolemaan.
Jos tätä kertakaikkista syntien sovitusta ei olisi tapahtunut, kukaan meistä ei
olisi puhdas. Nyt kun Jeesus on meidän syntimme sovittanut, saat rakas ystävä uskoa,
että kaikki sinun syntisi on anteeksi annettu Herran Jeesuksen Kristuksen
nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Aamen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti