tiistai 28. huhtikuuta 2020

Jeesus kalastuksen opettajana


Rauhantervehdys rakkaat ystävät. Näin pääsiäisen jälkeen on vähän sellainen tyhjä fiilis. Pääsiäisen aikaan tuli kuunneltua ja tutkittua Jumalan sanaa paljon, mutta nyt on taas koittanut arki. Tuosta Sanan tutkimisesta minua jäi vaivaamaan nuo kalastusasiat. Voin sen verran kertoa taustaa, että minun isäni isä oli innokas kalamies. Olin hänen mukanaan kokemassa verkkoja ja siinä nuo kalastusasiat ja sanat huopaa ja souda tulivat minulle hyvinkin tutuiksi.

Mutta nyt Raamatun opetukseen. Silloin kun Jeesus valitsi opetuslapsia, joista monet olivat ammatiltaan kalastajia, niin Jeesus sanoi heille, että hän tekee heistä ihmisten kalastajia. Nyt elettiin aikaa, kun Jeesus oli ristiinnaulittu, kuollut ja noussut ylös haudasta. Ylösnoussut Jeesus oli ilmestynyt opetuslapsilleen, mutta siitä huolimatta Pietari ja muutama muu opetuslapsi päättivät lähteä kalaan ja ilmeisesti he ajattelivat jatkaa kalastajan ammattiaan. Aamun koittaessa rannalle tuli sitten mies, joka huusi opetuslapsille, että onko heillä mitään syötävää. (Joh. 21) He vastasivat, ettei ole. Mies huutaa rannalta, että heittäkää verkko veneen oikealle puolelle, niin saatte. Miehet tekivät niin ja verkko täyttyi kaloista. Siinä oli kaikkiaan 153 isoa kalaa. Siinä vaiheessa, en muista kuka opetuslapsista sanoi, että tuohan on Jeesus. Silloin Pietari innostuu, hyppää pois veneestä ja kiiruhtaa kohti rantaa ja Jeesusta.

Minä ajattelen, että se, kun verkko piti heittää veneen oikealle puolelle, on kuvaa siitä, että Jeesus istuu Isän oikealla puolella. Silloin kun Jeesus ja Pyhä Henki on kalastajana, niin silloin verkko pitää heittää oikealle puolelle. Jumala on silloin läsnä siinä kalastuksessa. Tämä on tietysti symboliikkaa, mutta siinä on paljon syvällisyyttä. Kun Pietari menee sitten sinne rannalle, niin Jeesus kolme kertaa kysyy Pietarilta, että rakastaako tämän Jeesusta ja käskee Pietaria kaitsemaan hänen lampaitaan eli meitä kristittyjä. Sen jälkeen opetuslapset sitten lähtevät työhön ja viemään evankeliumia.

Tänä päivänäkin on sillä tavalla ystävät, että kun me viemme Jumalan evankeliumia ja kerromme Jeesuksesta, niin me silloin aina heitämme verkkoja sinne oikealle puolelle. On Jeesuksen asia, mitä sinne verkkoon tarttuu. Joskus sinne tarttuu isoja kaloja ja joskus pieniä, mutta se ei ole meidän asiamme, se on Jeesuksen asia. Meidän asiamme on vain kertoa Jeesuksesta ja viedä armon evankeliumia eteenpäin.

Minä olin aikoinani hyvin ahdistunut oman syntisyyteni kanssa ja sain kuulla armon evankeliumin, sen, että Jeesus on kuollut minun syntieni puolesta. Koen, että silloin minä tartuin siihen Jeesus-verkkoon, jossa olen tänäkin päivänä. Nyt minä saan omalta osaltani olla viemässä evankeliumia muille ihmisille ja olla kertomassa armollisesta Jeesuksesta. Ollaan ystävät hyvässä turvassa ja luotetaan siihen, että Jeesus on meidän synnit pessyt pois. Uskotaan, että meidän synnit on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja veressä. Olaan ystävät hyvässä turvassa ja lohdutettuna. Aamen.

3 kommenttia: